تاکید نیجریه بر راه حل دو دولتی در سرزمین های اشغالی

نیجریه از رهبران جهان خواسته است که از پیشنهاد آتش بس جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده برای پایان دادن به درگیری اسرائیل و فلسطین حمایت کنند.

دولت نیجریه بر راه حل دو دولتی در سرزمین های اشغالی اصرار دارد

نیجریه از رهبران جهان خواسته است که از پیشنهاد آتش بس جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده برای پایان دادن به درگیری اسرائیل و فلسطین حمایت کنند.

یوسف توگر، وزیر امور خارجه، خواستار اقدام فوری جهانی برای حفاظت از جان بیگناهان شد. توگار در بیانیه‌ای که توسط دستیار رسانه‌ای خود، القاسم عبدالقادر، امضا شد، گفت: نیجریه به ایالات متحده از حمایت خود برای توقف کامل خشونت و پایان دادن به تلفات بی‌معنای جان ‌انسانها و بحران‌ بشری در منطقه خاورمیانه، خبر داده است. وزیر امور خارجه این کشور بر لزوم تلاش های هماهنگ بین المللی برای حل سریع مناقشه تأکید کرد.

در 7 اکتبر 2023، حماس رژیم صهیونیستی اسرائیل را در یک حمله، غافلگیرکرد که تعداد کشته شدگان آن بیش از 1200 نفر بود و در جریان این حمله، حماس 150 نفر را نیز به گروگان گرفت. روز بعد، اسرائیل با دستور یوآو گالانت، وزیر دفاع، برای انجام محاصره کامل غزه رسماً به حماس اعلام جنگ کرد. حماس اعلام کرد این حمله در پاسخ به حملات مکرر رژیم صهیونیستی در سال ها و دهه های گذشته بر مردم مظلوم فلسطین بوده است.

این حمله به عنوان مرگبارترین حمله به اسرائیل در 50 سال اخیر است که توجه جامعه بین المللی را به خود جلب کرده است.

رژیم صهیونیستی اسرائیل از حمایت قدرت‌های غربی مخصوصاً ایالات متحده برخوردار است (سالانه 3.8 میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل ارائه می‌کند). طبق یادداشتی که در سال 2019 امضا شد آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در 12 اکتبر در کنار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اسرائیل گفت: ما همیشه در کنار شما خواهیم بود. با این حال، منتقدان این جنگ نابرابر مدعی هستند که در این جنگ، اسرائیل قصد نسل کشی دارد.

نگاهی به واکنش ها در قاره آفریقا

در سراسر آفریقا، واکنش های رسمی به جنگ اسرائیل و حماس متفاوت بوده است. برخی از کشورهای آفریقایی به عنوان طرفدار اسرائیل معرفی شده اند. برخی حمایت خود را از فلسطین اعلام کرده اند. و دیگران برای آتش بس با موضع بی طرفی مشابه راه حل دو کشوری که توسط سازمان ملل پیشنهاد شده است، اعلام موضع کرده اند. برای کشورهایی که طرفی را گرفته اند، مواضع آنها بر اساس روابطشان با رژیم صهیونیستی اسرائیل و فلسطین و همچنین تاریخ منحصر به فرد آنها تنظیم شده است.

کنیا، غنا، رواندا و جمهوری دموکراتیک کنگو از زمان جنگ رژیم صهیونیستی اسرائیل و حماس به نوعی حمایت خود را از اسرائیل ابراز کرده اند.

رئیس جمهور کنیا، ویلیام روتو، از طریق حساب "X" خود بیان کرد که کنیا "در همبستگی با دولت اسرائیل است و تروریسم و حملات به غیرنظامیان بی گناه را به صراحت محکوم می کند. "

در سال 1964 ایالات متحده یکی از اولین کشورهایی بود که کنیا پس از استعمار با آن روابط دیپلماتیک برقرار کرد. در آن زمان، ایالات متحده کنیا را یک مکان استراتژیک برای مبارزه با کمونیسم در آفریقا می دانست. اخیراً، ایالات متحده حمایت های تسلیحاتی خود را برای مبارزه با تهدیداتی مانند گروه اسلامگرای سومالیایی الشباب به کنیا ارائه کرده است. در سال 2020، مجله "ایست آفریقا" گزارش داد که ایالات متحده حمایت از منافع سیاسی و تجاری رژیم صهیونیستی اسرائیل را یکی از شروط یک معامله تجاری قرار داده است.

غنا ضمن محکوم کردن "ستیزه جویان حماس در نوار غزه" حمایت خود از اسرائیل را نیز اعلام کرد. در بیانیه رسمی «X» وزارت امور خارجه آمده است که دولت از این حمله ناراحت است و خواهان توقف فوری حملات حماس شده است. در ادامه این بیانیه آمده است که اسرائیل باید در واکنش خود خویشتن داری کند و به طور خلاصه خواستار مذاکره برای هر دو طرف شد. غنا و اسرائیل حتی قبل از استقلال غنا از حاکمیت استعماری، زمانی که اسرائیل با اجازه قدرت استعماری آن زمان، بریتانیا، کنسولگری در آکرا تأسیس کرد، روابط داشتند.

غنا همچنین اولین کشور آفریقایی بود که روابط دیپلماتیک رسمی با اسرائیل برقرار کرد قبل از اینکه این روابط پس از قطعنامه سازمان وحدت آفریقا (اکنون اتحادیه آفریقا) پس از جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1967 قطع شود. دو کشور از آن زمان روابط دیپلماتیک خود را احیا کردند.

رواندا این حمله را «اقدامی تروریستی» اعلام و آن را محکوم کرد. وزارت امور خارجه رواندا در پی این "حملات تروریستی" به اسرائیل تسلیت گفت.

جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) از طریق حساب "X" ریاست جمهوری خود از رژیم صهیونیستی اسرائیل حمایت کرد. این پست «حملات تروریستی» به اسرائیل را محکوم و «همبستگی با مردم اسرائیل» را ابراز کرد.

الجزایر، تونس، آفریقای جنوبی و سودان از زمان جنگ اسرائیل و حماس به نوعی حمایت خود را از فلسطین اعلام کرده اند.

یکی از قوی ترین حامیان فلسطین در آفریقا، الجزایر است. اندکی پس از این حمله، دولت الجزایر بیانیه‌ای را در حساب کاربری «X» خود در حمایت کامل از فلسطین منتشر کرد. الجزایر حملات هوایی وحشیانه نیروهای اشغالگر صهیونیستی (اسرائیل) در نوار غزه را محکوم کرد. آنها همچنین اعلام کردند که در «همبستگی کامل با مردم فلسطین» هستند و در عین حال از جامعه بین‌المللی می‌خواهند در برابر «حملات جنایتکارانه مکرر و سیستماتیک» اقدام کنند. صهیونیسم یک جنبش ملی‌گرای یهودی است که هدف آن ادعای فلسطین به عنوان یک کشور یهودی است. الجزایر یکی از اعضای اتحادیه عرب است که اسرائیل را تحریم کرده و اسرائیل را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی شناسد.

تونس همچنین یکی از اعضای اتحادیه عرب است و "حمایت کامل و بی قید و شرط خود را از مردم فلسطین" که "برای دهه ها تحت اشغال صهیونیست ها بوده اند" اعلام کرد. دولت تونس این موضوع را در بیانیه ای در فیس بوک به اشتراک گذاشت. آنها همچنین از جهان خواستند تا در کنار مردم فلسطین بایستند و کشتارهای دشمن صهیونیستی را به خاطر بسپارند.

اتحادیه آفریقا بیانیه ای را در حساب کاربری "X" خود با امضای ماهامات به اشتراک گذاشت تا "بیشترین نگرانی را در مورد وقوع خصومت های کنونی اسرائیل و فلسطین" ابراز کند. مهامت، رئیس اتحادیه آفریقا، همچنین «نفی حقوق اساسی مردم فلسطین» را عامل اصلی تنش توصیف کرد. وی همچنین از جامعه جهانی خواست تا صلح را تحمیل کند.

آفریقای جنوبی ضمن حمایت از رفع «موانع صلح»، محاصره غزه و «تداوم اشغال غیرقانونی سرزمین فلسطین» را نیز به شدت محکوم کرد. در این بیانیه همچنین آمده است که آفریقای جنوبی آماده است تا تجربه خود را در میانجیگری و گفتگوهای صلح به منظور کاهش درگیری ارائه دهد. حمایت آفریقای جنوبی از فلسطین جای تعجب ندارد زیرا اسرائیل از رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی حمایت سیاسی و نظامی کرد. در ژوئیه 2022، دولت آفریقای جنوبی همچنین خواستار اعلام اسرائیل به عنوان یک دولت آپارتاید شد. آفریقای جنوبی همچنین از عالی‌ترین نهاد قضایی سازمان ملل متحد خواست تا دستور توقف عملیات اسرائیل در رفح را صادر کند.

دیوان بین‌المللی دادگستری که به عنوان دادگاه لاهه نیز شناخته می‌شود یک هفته پس از آن که آفریقای جنوبی از این دادگاه خواست در زمینه جنگ غزه اقدامات اضطراری بیشتری اتخاذ کند، تشکیل جلسه داد.

آفریقای جنوبی همچنین از دادگاه خواست به اسرائیل دستور دهد اجازه دسترسی بلامانع به غزه را برای مقامات سازمان ملل، سازمان‌های ارائه‌دهنده کمک‌های بشردوستانه، روزنامه‌نگاران و بازرسان فراهم کند.

تمبکا نگکوکایتوبی، وکیل دادگستری از طرف آفریقای جنوبی، گفت که کارزار نظامی اسرائیل ده‌ها هزار کودک و زن را هدف قرار داده، زیرساخت‌های غیرنظامی را ویران و مردم را گرسنه نگه داشته است. او افزود: «اسرائیل تاکنون دستورات قبلی دادگاه را نادیده گرفته و نقض کرده است.»

آفریقای جنوبی، در این دادگاه، اسرائیل را متهم کرده‌ که در غزه مرتکب «نسل کشی» شده، اتهامی که این دادگاه سازمان ملل هنوز سرگرم بررسی آن است.

در حکم دیوان، یک پاراگراف بیشترین توجه را به خود جلب کرده است. قضات دادگاه در این پاراگراف اظهار داشته‌اند: «از نظر این دیوان، شواهد و مستندات موجود ... برای این نتیجه‌گیری کفایت می‌کند که حداقل برخی از حقوق مورد ادعای آفریقای جنوبی و حمایتی که برای آنها درخواست کرده قابل پذیرش است.»

بسیاری از ناظران از جمله برخی از مفسران متون حقوقی از این عبارت چنین استنباط کرده‌اند که دیوان داوری به این نیتجه رسیده است که این ادعا که اسرائیل مشغول «نسل‌کشی» در غزه است ادعایی «قابل قبول» است.

سودان ، ژنرال عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان، خواستار توقف فوری «تجاوز» اسرائیل به غزه شد.

البرهان در جریان سخنرانی خود در اجلاس سران عربستان و آفریقا در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، گفت: "ما با نگرانی آنچه را که در نوار غزه از نظر تخریب، کشتار و آوارگی در حال وقوع است، دنبال می کنیم. "

وی گفت: ما همبستگی کامل خود را با مردم فلسطین و حق آنها برای ایجاد کشور قانونی خود در مرزهای 1967 اعلام می کنیم.

اگرچه اوگاندا موضع رسمی بی طرفی را اتخاذ نکرده است، اما رئیس‌جمهور آن، یووری موسوینی، در حساب «X» خود مطلبی به اشتراک گذاشت مبنی بر اینکه اسرائیل و فلسطین باید «راه‌حل دو کشور» را اتخاذ کنند.

مواضع جمهوری فدرال نیجریه

نیجریه بطور واضح اعلام بی طرفی کرده است. روز حمله، وزارت امور خارجه نیجریه بیانیه‌ای به امضای وزیر یوسف توگار به اشتراک گذاشت تا «چرخه خشونت و انتقام‌جویی را که تشدید تنش کنونی فرض کرده است» را محکوم کند. در این بیانیه همچنین از هر دو طرف خواسته شد که "خودداری کنند" و "امنیت غیرنظامیان را در اولویت قرار دهند. "

نیجریه سابقه طولانی با رژیم صهیونیستی اسرائیل و فلسطین دارد. نیجریه یکی از اعضای موسس سازمان همکاری اسلامی است که از آرمان فلسطین حمایت می کند. اما بیش از 50 شرکت اسرائیلی در نیجریه فعالیت می کنند. در سال 2021، رئیس جمهور سابق، گودلاک جاناتان، نیز خواستار آتش بس میان اسرائیل و فلسطین شده بود.

"دولت فدرال خواستار راه حل دو کشوری شده است که به درگیری دیرینه اسرائیل و فلسطین پایان می دهد. "

یوسف توگار، وزیر امور خارجه نیجریه، پس از دیدار با عبدالله شاوش، سفیر فلسطین در نیجریه، این موضوع را به خبرنگاران اعلام کرد.

توگار از کشته شدن غیرنظامیان بی گناه در این درگیری ابراز تأسف کرده و از هر دو طرف خواسته تا خصومت ها را متوقف کنند.

وی تصریح کرد: من به او [سفیر فلسطین در نیجریه] موضع نیجریه را که برای راه حل دو کشوری است، تکرار کردم و ما کاملاً با خشونت های بی رویه علیه غیرنظامیان مخالفیم.

«مهم نیست که چه کسی خشونت را انجام می دهد، نیجریه در مقابل آن ایستاده است و با توجه به وضعیت کنونی غزه، نیجریه به توقف خصومت ها [در غزه] رأی مثبت داد. این موضع ماست و همینطور خواهد ماند.»

سفیر فلسطین در نیجریه، شاوش اظهار داشت: همه ما معتقدیم که نیجریه با وزن سیاسی سنگین خود در سراسر جهان و به ویژه در آفریقا می تواند کاری بسیار مهم انجام دهد و صدای خود را بلند کندو مانع کودکان غیرنظامی نجات خواهند یافت. این برای ما بسیار مهم است.

همچنین در مورد مسائل بشردوستانه، ما همچنان به نیجریه نگاه می کنیم تا کاری مهم انجام دهد، به ویژه پس از ویرانی جمعی غزه. ما به تجهیزات نجات زیادی نیاز خواهیم داشت و معتقدیم که نیجریه می تواند کارهای زیادی انجام دهد.

حضور نمایندگان حماس در نیجریه

حماس در ماه فوریه 2024 هیأتی را به نیجریه اعزام کرد تا زمینه های گسترش روابط دیپلماتیک این گروه را با کشورهای دوست آفریقایی فراهم نماید تا حمایت بین المللی را افزایش دهد. یک هیئت بلندپایه حماس در 15 فوریه یک سفر چهار روزه را با مقامات نیجریه و اعضای جامعه مدنی به پایان رساند. این هیئت شامل سخنگوی گروه، رئیس روابط خارجی و معاون سابق وزیر خارجه بود و از نیجریه به دلیل موضعش در قبال ایستادگی در کنار فلسطین و حماس تمجید کرد.

سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب همچنین نیجریه را به عنوان نماینده ویژه کشورهای جنوب صحرا برای نشست سران عربی- اسلامی در نوامبر 2023 و هیئت ویژه همراه که با مقامات شورای امنیت سازمان ملل متحد (UNSC) برای میانجیگری آتش بس دیدار کردند، انتخاب کرد. موضع نیجریه انعکاس دهنده احساسات شدید طرفداران فلسطین در میان جمعیت مذهبی متنوع نیجریه است که به تظاهرات بزرگ منجر شد.

گروه شیعه نیجریه  معروف به جنبش اسلامی نیجریه (IMN) از مدافعان صریح فلسطین و حماس در نیجریه است. مقامات نیجریه گزارش می دهند که IMN حدود 60000 عضو ثبت شده دارد، در حالی که این گروه ادعا می کند پنج تا 10 میلیون عضو دارد - بیش از چهار میلیون شیعه در نیجریه - که بیشتر در شمال متمرکز هستند.

رهبر این گروه، شیخ ابراهیم زکزاکی، هنگام بازدید از تهران و ملاقات با رهبر انقلاب اسلامی ایران  در اکتبر 2023 از فلسطین و حماس حمایت کرد. حامیان IMN تظاهرات گسترده ای در راستای طرفداری از فلسطین در شمال نیجریه بلافاصله پس از شروع جنگ رژیم صهیونیستی اسرائیل و حماس سازماندهی کردند. رهبر این گروه همچنین طی مصاحبه‌ای در ژانویه با پرس تی‌وی انگلیسی زبان گفت که فلسطینی‌ها برای آزادی «هر مسلمان» می‌جنگند و نمادی از راهی است که مستضعفان جهان باید در آن مقاومت کنند.

مقامات حماس از آغاز جنگ اسرائیل و حماس برای جلب حمایت بین المللی و پیشبرد مذاکرات آتش بس به آفریقای جنوبی و مصر سفر کرده اند. هیئتی از حماس برای بزرگداشت روز تولد نلسون ماندلا، رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی، که از حامیان سرسخت فلسطین بود، در دسامبر 2023 به آفریقای جنوبی سفر کرد.

دیدگاه مردم نیجریه در مورد جنایات رژیم اشغالگر قدس در غزه

دیدگاه مردم نیجریه در مورد جنایات رژیم اشغالگر در غزه را می توان در سه گروه جای داد.

گروه اول مسیحیان نیجریه: مسیحیان نیجریه در واقع طرفدار رژیم اشغالگر قدس هستند و کم و بیش از آنها دفاع می کنند. این موضوع را می توان در انتشار بیانیه توسط انجمن مسیحیان نیجریه(CAN) مشاهده نمود. که درآن حملات حماس را محکوم کرده بود.

ناظر کلی کلیسای مسیحی نجات یافته خدا، RCCG، Enoch Adeboye حمایت خود را از اسرائیل اعلام کرد و گفت که همه اعضای RCCG در سراسر جهان در این لحظه حساس در کنار مردم اسرائیل هستند.

اسقف اعظم، دانیل اوکوه، رئیس CAN، در بیانیه ای بر نیاز به تفاهم، شفقت و همزیستی مسالمت آمیز میان گروه های مذهبی مختلف در نیجریه تاکید کرد.

اوکوه افزود: ما ضمن به رسمیت شناختن حق دفاع از خود اسرائیل، بر اهمیت تناسب و پرهیز از آسیب رساندن به غیرنظامیان بی گناه در هر واکنش نظامی تاکید می کنیم.

گروه دوم کسانی هستند که بی تفاوت هستند و آنقدر درگیر مسایل اقتصادی هستند که فرصتی برای فکر کردن در مورد تحولات خارجی ندارند یا کاملاً بی اطلاع هستند و جمعیت زیادی را هم به خود اختصاص داده اند

گروه سوم مسلمانان هستند که از فلسطین حمایت کردند و خواستار آتش بس در غزه شدند. در بحبوحه جنگ جاری رژیم صهیونیستی و حماس، گروه‌های مسلمان راهپیمایی مسالمت‌آمیزی برپا کرده و خواستار آتش‌بس فوری در شهر جنگ‌زده غزه شدند.

صدها مسلمان در مرکز داوه در منطقه ایجشا در ایالت لاگوس گرد هم آمدند و در آنجا برای صلح پایدار در خاورمیانه دعا کردند.

گروه شیعیان تنها گروهی هستند که ضمن محکوم کردن جنایات این رژیم اقدام به برگزرای راهپیمایی اعتراضی نمودند.

درگیری پلیس و شیعیان در کادونا بر سر راهپیمایی روز قدس

روز جمعه در ایالت کادونا ماموران پلیس شیعیانی را که برای بزرگداشت روز جهانی قدس در پایتخت این ایالت در راهپیمایی بودند، متفرق کردند. این راهپیمایی به خشونت کشیده شد و باعث شد تا بازرگانان مغازه ها را ببندند. مردم با شنیدن صدای شلیک گلوله ترسیده و شروع به پناه گرفتن کردند. صدای تیراندازی از هر طرف به گوش می رسید و وحشت و اضطراب در بین جمعیت موج می زد. یک شاهد عینی گفت که پلیس تلاش کرد تا اعضای جنبش اسلامی نیجریه (IMN) موسوم به شیعیان را که در حال برگزاری یک راهپیمایی علیه جنایات رژیم اشغالگر قدس در اطراف جاده کانو، احمدو بلو کادونا بودند، متفرق کند. دو تن از شیعیان در این در گیری شهید شدند. تعدادی از نیروهای پلیس نیز زخمی شدند. آنها به سرعت به بیمارستان منتقل شدند.

سایت خبری لیدر شیپ در گزارشی تعداد کشته ها و مجروهان را 4 کشته و 23 زخمی در درگیری پلیس و شیعیان در کادونا اعلام کرد.

افسر روابط عمومی پلیس ایالت کادونا (PPRO)، منصور حسن، این اتهامات را رد کرد، اما تایید کرد که سه افسر آنها در پی حمله اعضای شیعه مجروح شده اند و افزود که افسران مجروح برای درمان به بیمارستان منتقل شده اند. وی اتهامات مربوط به کشته شدن اعضای IMN را رد کرد و گفت که از هیچ گلوله جنگی برای متفرق کردن اعضای شیعه استفاده نشده است.

PPRO گفت: "ما این اطلاعات را به دست آوردیم که اعضای ممنوعه IMN قصد داشتند تظاهرات گسترده ای را در ایالت برگزار کنند در نتیجه، فرماندهی افراد خود را در بیشتر مکان های استراتژیک مستقر کرد تا آنها را از مسدود کردن جاده، به ویژه راه احمدو بلو کادونا بازدارد.

جنبش اسلامی شیعیان نیجریه در وب سایت خود تعداد کشته ها را 5 و مجروحان را 25 نفر اعلام کر د. این جنبش اضافه کرد: "متأسفانه روز جمعه تظاهرات مسالمت آمیزی که به خوبی سازماندهی شده بود تا مردان، زنان، کودکان و حتی افراد ناتوان جسمی برای همدردی با مردم مظلوم فلسطین و محکومیت نسل کشی اسرائیل در غزه، تظاهرات کنند توسط نیروهای پلیس که با آمادگی کامل رزمی شامل ده‌ها خودرو حامل سلاح‌های سنگین و سبک حضور داشتند تظاهرات مسالمت‌آمیز را به خشونت کشیدند و بسیاری از تظاهرکنندگان را شهید و زخمی کردند.

پروفسور داودا نالادو، یکی از اعضای IMN جنبش اسلامی نیجریه گفت: روز قدس هر ساله در ماه رمضان برگزار می شود. "رهبر کبیر جهانی انقلاب اسلامی ایران، امام روح الله الموسوی الخمینی، مسلمانان و غیرمسلمانان را دعوت کرد تا با مردم بی گناه و مظلوم فلسطین و در برابر وحشیگری غاصب و آپارتاید رژیم صهیونیستی، دولت غیرقانونی و جعلی اسرائیل، ابراز همبستگی کنند و امام، جمعه آخر هر ماه رمضان را روز جهانی قدس اعلام کردند. "

از سال 1980، روز قدس در انگلیس، فرانسه، سوئد، آمریکا، آلمان، کانادا، استرالیا و بسیاری از کشورهای آسیایی، آفریقایی، آمریکای لاتین، خاورمیانه و... بصورت مسالمت آمیز برگزار می گردد. به تبع آن نهضت اسلامی نیجریه  به رهبری ابراهیم یعقوب الزکزاکی، چندین دهه است که این رویداد را در نیجریه برگزار می کند.

چندین ماه است که رژیم صهیونیستی بیش از 40 هزار فلسطینی را کشته و 80000 نفر را زخمی کرده است که بیش از نیمی از آنها زن و کودک هستند. آنها ساختمان ها را ویران و شهر غزه را به آوار تبدیل کرده اند. آنها تمام قوانین بین المللی حقوق بشر را زیر پا گذاشته و بدون مجازات مرتکب جنایات جنگی شده اند.

این وحشیگری کنونی صهیونیست ها پس از عملیات تلافی جویانه «عملیات طوفان الاقصی» توسط فلسطینی ها در 7 اکتبر 2023 آغاز شد. این تحولات نشان دهنده ضربه نهایی به صهیونیسم است. وی با بیان اینکه متأسفانه آمریکا و انگلیس حامی این نسل‌کشی هستند، از همه مردم و ملت‌ها خواست تا نسل‌کشی علیه مردم فلسطین را محکوم کرده و جلوی آن را بگیرند.

وی از حمایت های آفریقای جنوبی و محور مقاومت متشکل از ایران، لبنان (حزب الله) سوریه، عراق و یمن تشکر کرد. وی ادامه نسل کشی وحشیانه مردم فلسطین را محکوم کرد و از مردم مظلوم فلسطین در مبارزه عادلانه آنها حمایت کرد. وی از دولت نیجریه خواست تا روابط دیپلماتیک خود را با رژیم صهیونیستی قطع کند و همچنین خواستار آتش بس دائمی و بسته جامع برای آزادی فلسطین شد.

نتیجه گیری

نیجریه از رهبران جهان خواسته است که از پیشنهاد آتش بس جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده برای پایان دادن به درگیری اسرائیل و فلسطین حمایت کنند.

یوسف توگار، وزیر امور خارجه، خواستار اقدام فوری جهانی برای حفاظت از جان بیگناهان شد.

 توگار در بیانیه‌ای گفت: نیجریه به ایالات متحده از حمایت خود برای توقف کامل خشونت و پایان دادن به تلفات خبر داده است. وزیر امور خارجه بر لزوم تلاش های هماهنگ بین المللی برای حل سریع مناقشه تأکید کرد. پیشنهاد آتش‌بس بایدن توسط رهبران جهان و کل جامعه بین‌الملل پذیرفته شود تا تلاش‌ها برای حل سریع درگیری و توقف فوری خشونت شدید در غزه و سایر غیرنظامیان بی‌گناه تحت تأثیر درگیری افزایش یابد.

پیشنهاد بایدن که شامل آتش‌بس دائمی، افزایش کمک‌های بشردوستانه، آزادی گروگان‌ها و تلاش‌های بزرگ بازسازی است، از سوی نیجریه به عنوان بهترین مسیر پیش‌رو تلقی می‌شود. توگار با ابراز نگرانی از خونریزی های جاری و پیامدهای آن برای عدالت جهانی، خاطرنشان کرد: «طرح بایدن مسیر روشنی را به سوی پیشرفت و شرایط لازم برای صلح ارائه می دهد.

تمام مردان با وجدان جهان جنایات این رژیم جعلی را محکوم کرده و دست به اقدامات مختلفی زده اند. از تظاهرات گرفته تا بسط نشینی های طولانی در دانشگاه های ایالات متحده. در همین راستا در نیجریه هم چون کشورهای دیگر مردم به صحنه آمدند و در تظاهرات مختلف علیه این رژیم کودک کش شعار دادند.

جنبش اسلامی شیعیان نیجریه نقشی مهمی در شروع تظاهرات و اعتراضات نسبت به جنایات رژیم اشغالگر قدس داشت. اما نکته قابل تأمل این است که با اینکه تظاهرات در بسیاری از کشورهای جهان بدون خشونت و در فضایی آرام برگزار می گردد. اما معمولاً پلیس و نیروهای امنیتی نیجریه همیشه در خلال اینگونه تظاهرات دست به خشونت می زند و تعدادی از معترضان نیجریه ای که معمولاً هم از شیعیان هستند را شهید می کند. در واقع آنها این گروه را منتسب به جمهوری اسلامی ایران می دانند و در جریان فعالیت های مدنی و انسان دوستانه به بهانه مختلف اقدام به سرکوب آنها می کنند.

فهرست منابع

https://www.vanguardngr.com/2024/04/police-shiites-clash-in-kaduna-over-quds-day-procession

https://leadership.ng/quds-day-police-shiites-clash-in-kaduna/

https://guardian.ng/news/police-deny-killing-four-shiite-members-during-quds-day-procession-in-kaduna//

https://islamicmovement.org/police-killed-5-injured-25-when-they-attacked-our-peaceful-pro-palestinian-demonstration/

https://punchng.com/israel-palestine-war-nigeria-insists-on-two-state-solution/

https://republic.com.ng/africa-2/africa-israel-palestine-conflict/

https://www.criticalthreats.org/analysis/africa-file-february-23-2024-hamas-and-iran-in-nigeria-turkey-capitalizes-on-horn-of-africa-tensions

https://www.sbmintel.com/2023/10/africa-on-the-2023-israel-hamas-war-perspectives-from-a-divided-continent/

https://www.vanguardngr.com/2023/10/israel-hamas-war-can-warns-against-religious-conflict-as-adeboye-backs-israel/

https://www.vanguardngr.com/2023/10/israel-hamas-muslim-groups-rally-support-for-palestine-in-lagos-call-for-ceasefire-in-gaza/

https://punchng.com/israel-gaza-conflict-nigeria-backs-bidens-ceasefire-plan/

https://www.premiumtimesng.com/news/top-news/637845-israel-gaza-war-nigeria-others-vote-in-favour-of-immediate-ceasefire.html?tztc=1

https://www.arise.tv/nigeria-warns-israel-against-escalating-gaza-attacks-insists-fundamental-human-rights-must-be-preserved/

https://www.voanews.com/a/as-israel-fights-hamas-support-for-palestinians-grows-in-nigeria-/7320046.html

 

کد خبر 20843

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =